“İrəvana müxtəlif vaxtlarda gəlmiş səyyahlar, incəsənət həvəskarları onun (M.Q.İrəvaninin – Z.M.) rəsmlərini öz ölkələrinə aparmışlar”.
İrəvani Mirzə Qədim Məhəmmədhüseyn oğlu. 1825-ci il-də İrəvan şəhərində dülgər ailəsində doğulmuşdur. Bu, o dövrlər idi ki, İrəvan xanlığı ömrünün son illərini yaşayırdı. İki ildən sonra İrəvan şəhərinin azərbaycanlıların əlindən çıxma dövrünün əsası qoyulacaqdı. M.Q.İrəvani ilk təhsilini doğma şəhərindəki “Üsuli-cədid” məktəbində almış və sonra isə Tiflisdə progimnaziyanı bitirmişdir. Təhsilini başa vurub İrəvana qayıdanda onun 15 yaşı var imiş. Bir müddət poçtda teleqrafçı vəzifəsində işlədikdən sonra bədii oyma ustası olan atasından öyrəndiyi sənətini davam etdirmişdir. O, Azərbaycanda dəzgah boyakarlığının yaradıcısı kimi yüksək səviyyəyə çatmışdır. Monumental boyakarlıq və portret sahəsində daha çox işləmişdir. Xüsusi rəssamlıq təhsili almasa da, özünün fitri istedadı sayəsində yüksək yaradıcılıq səviyyəsinə qalxmışdır. Yaradıcılığının ilk dövründə dekorativ sənətlə məşğul olmuş, bir sıra portretlər – “Süvari”, “Rəqqasə”, “Dərviş” və s. yaratmışdır. Həmin sənət əsərləri hazırda da R.Mustafayev adına İncəsənət Muzeyində qorunub saxlanılır. M.Q.İrəvaninin yaradıcılığının təkmilləşmə dövrü XIX əsrin 50-ci illərinə təsadüf edilir. O, şöhrət qazanmış bir sənətkar kimi İrəvan sərdarı Hüseynqulu xanın sarayındakı pannoları və süjetli kompozisiyaları bərpa etmiş, sarayın güzgülü zalında yağlı boya ilə bir neçə portret (“Fətəli şah”, “Abbas Mirzə” və b.) çəkmişdir. Belə portretlərdən ən məşhuru uzun müddət ədəbiyyatda pəhlivan portreti kimi təqdim olunan “Sərkərdə portreti”dir. Fətəli şah arxasında buta naxışlı mütəkkə, bəzəkli xalça üzərində dizi üstə oturmuş halda təsvir olunur. Başında tac, belində kəmər və qamçı var, əllərilə toppuz tutmuşdur. Sərkərdə də, şah da əmr edən, başçılıq edəndir. Sərkərdə ilə şahın səlahiyyətlərini tabeçilik baxımından fərqləndirməyə müvəffəq olan rəssam bu portretdə şahla sərkərdə arasındakı fərqi və oxşarlığı aydın şəkildə nəzərə çarpdırmağa müvəffəq olmuşdur. Portretdə təsvir olunan əlamət və cizgilər pəhlivandan çox qoşun başçısının olduğunu təsdiq edir: sərkərdənin üzünün fərdi cizgiləri – enli alnı, düz burnu, uzun bığları, irəliyə doğru dikilmiş gözləri və kiçik ağzı rəssamın obrazı konkretləşdirməyə çalışdığını göstərir. Bu əsərlər, eləcə də akvarel və tempera ilə işlənmiş, sonrakı variantları (Azərbaycan İncəsənət muzeyi) Azərbaycan incəsənətini orta əsr miniatürlərinə xas olan şərtilikdən realist boyakarlığa keçid dövrünün ən yaxşı nümunələridir. Bu cəhətdən Mirzə Qədim İrəvaninin 1860-1870-ci illərdə yaratdığı “Vəcihulla Mirzə”, “Molla”, “Ayaq üstə dayanmış qadın”, “Gənc oğlan” (Azərbaycan Incəsənət muzeyi), “Mah tələti” (Gürcüstan Dövlət Incəsənət Muzeyi)portretləri surətlərin ifadəliliyi, zəngin koloriti ilə fərqlənir. İrəvaninin ikifüqurlu tematik kompozisiyalarına (“Şahzadə Aleksandr arvadı ilə” və s.) məişət lövhələri daxil edilmişdir. Rəssamın “Oturmuş qadın portreti”ndə gözəl bir qadın surəti təsvir edilir. Qadın rəngarəng naxışlarla toxunmuş xalçanın üzərində əyləşib,arxasındakı mütəkkələrə söykənib. Təsvir olunan otaq şəraiti,qadının geyimi, boynundakı qızıl boyunbağı onun varlı ailəyə,zadəgən silkinə məxsusluğunu bildirir. Qadının bir əlini dizinin üstünə qoyması, digərində dəsmal tutaraq gözlərini bir nöqtəyə zilləməsi nə barədəsə düşündüyünü andırır. Mirzə Qədim İrəvaninin əsərlərində təsvir olunan xalça, geyim və ev əşyalarının üzərində çəkilmiş zərif naxışlar, mürəkkəb ornamentli şəbəkələr, gül, çiçək və quşların canlı, real əksi (“Çiçəklər və quşlar”, Ermitaj, Sankt-Peterburq) bir çox məşhur muzey və qalareyalarda qorunub saxlanılır. Onun “Türk sultanı” və tarixi şəxsiyyətlərə həsr etdiyi portretləri, “İkinəfərlik səhnə” kimi əsərləri mövcuddur Rəssamın nəvəsi, Əməkdar incəsənət xadimi İsmət Axundovun fikrincə, “İrəvana müxtəlif vaxtlarda gəlmiş səyyahlar, incəsənət həvəskarları onun (M.Q.İrəvaninin – Z.M.) rəsmlərini öz ölkələrinə aparmışlar”. İ.Axundov Fransada olarkən Parisdə məşhur “Mütəfəkkir” heykəlinin müəllifi Rodenin ev muzeyində babasının bir əsərinin saxlandığını qeyd edir.Mirzə Qədim İrəvani Sərdar sarayını bəzəyən şəkilləri çəkərkən səhhəti korlanmış, sənətinin çiçəkləndiyi bir vaxtda, 1875-ci ildə 50 yaşında vəfat etmişdir. M.Q.İrəvaninin nəticəsi Gülşən xanımın verdiyi məlumatlara görə Sankt-Perterburqdakı məşhur Ermitaj muzeyində iki otaq yalnız Mirzə Qədimə ayrılmışdır. Təxminən 1979-1982-ci illərdə burada onun əsərlərininin orijinalı və fotoşəkilləri nümayiş etdirilmişdir. Bu reallıqları əks etdirən tablolar tamaşaçıların dərin marağına səbəb olduğu üçün muzeylərin “rəy dəftərlərində” vəcdlə yazılmış təşəkkürlər vardır. M.Q.İrəvaninin bir tərəfdən klassik Şərq miniatürü və xalq sənətinin zəngin ənənələrinə, digər tərəfdən Avropa realist boyakarlığına əsaslanan yaradıcılığı ilə Azərbaycan təsviri sənətinin inkişafında yeni mərhələ başlanmışdır.
Mənbə: ZİYƏDDİN MƏHƏRRƏMOV İRƏVANDA MƏKTƏBDARLIQ VƏ MAARİFÇİLİK (1800-1920-ci illərdə ədəbi-mədəni mühit)
Bu gün Qarabağın Fatehi Prezident İlham Əliyevin doğum günüdür
24.12.2025Azərbaycanlı alimin beynəlxalq konfransda çıxışı maraqla qaşılanıb
22.12.2025“SƏN MƏNİM CANIMIN İXTİYARISAN”
22.12.2025Professor İbadulla Ağayevin 75 illik yubileyinə həsr olunmuş təntənəli tədbir keçirilib
17.12.2025Mürvət Həsənli Kənd Təsərrüfatı Nazirliyi yanında İctimai Şuranın sədri seçilib
17.12.2025Qərbi Azərbaycanın Basarkeçər rayonunun Hüseynquluağalı (Nərimanlı) kənd tam orta məktəbinin 100 illiyi qeyd olunub.
16.12.2025Qərbi Azərbaycan İcmasının rəhbərliyi və icma üzvləri 12 dekabr müstəqil Azərbaycanın qurucusu, Ümummilli lider Heydər Əliyevin Anım Günü ilə əlaqədar Fəxri Xiyabanda məzarını ziyarət ediblər.
12.12.2025“Mənim tanıdığım Ələsgər” kitabının təqdimatı olub
10.12.2025Qərbi Azərbaycan Xronikası: "Aşıq Ələsgərlə Molla İbrahim arasında yaradıcılıq bəhsləri olub"
10.12.2025Ermənistandan didərgin salınmış azərbaycanlıların mədəni irsinin bərpası – ədalətə, barışığa və sülhə aparan yol kimi” mövzusunda ənənəvi III beynəlxalq konfrans keçirilib.
05.12.2025Qubada QHT-lər arasında koordinasiya və birgə fəaliyyət razılaşdırıldı
05.12.2025TƏŞƏKKÜRNAMƏ
05.12.2025Laçınım, Laçınım, gözəl Laçınım!..
02.12.2025Rüstəm Dastanoğlu – 65
02.12.2025Deputat: Xalisa kəndi və bütün Qərbi Azərbaycan 37 ildir azərbaycanlılarsız qalıb.
İkisindən iki... Mənim Dədəm 33+
29.11.2025Rəsmi İrəvan üzdə göstərdiyi sülhpərvərliyi əməldə təsdiqləməlidir - Qalib Qasımov.
19.11.2025İNSAN QALMAQ SƏNƏTİ Abbas Göyçəgölün şeirlərinə baxış
13.11.2025“MAHİRƏ NAĞIQIZI – 65” MONOQRAFİYA NƏŞR OLUNUB.
30.10.2025Qərbi Azərbaycan Xronikası: "Akademik Nuru Bayramovun adı Ginnesin Rekordlar Kitabına düşüb"
14.10.2025"Qaraqoyunlular Dəniz xandan törəyənlərdir" - Qərbi Azərbaycan Xronikası
23.09.2025“Pəmbək mahalı İkinci Dünya Savaşında” kitabının təqdimat mərasimi keçirilib.
22.07.2025Leyla Əliyevanın doğum günüdür
RƏSULLU ŞƏHİDLƏRİ
03.07.2025İslam Ələsgərli – 100
23.06.2025Gürcüstanda azərbaycanlı alimin elmi araşdırmalarından bəhs edən məqalə dərc olunub
20.06.2025Novrəs İmanla Ayrım Əhmədin ikinci deyişməsi
18.06.2025BİR SÖZÜN SEMANTİKASI VƏ YA “AŞIĞIN QURBAN ÖLDÜRMƏSİ”
11.06.2025QAİ - Basarkeçər İcması adından təbrik edir, cansağlığı və yeni uğurlar arzulayırıq.
11.06.2025Naxçıvan Kikboksinq İdman Klubunun açıq birinciliyi keçirilib
04.06.2025“Qərbi Azərbaycan Kuboku” uğrunda II minifutbol çempionatının açılış mərasimi keçirilib
02.06.2025Prezident: "İrəvan qazılığının fəaliyyətinin bərpası tarixi ədalətin təmin olunmasıdır"
26.05.2025Professor Mahirə Hüseynova ermənilərə cavab verdi - FOTO
22.05.2025Ulu Öndərin adı Azərbaycan tarixinə qızıl hərflərlə yazılıb ŞƏRH
10.05.2025ADNSU-da “Heydər Əliyev və Azərbaycanın Suverenlik Yolu” mövzusunda tədbir keçirilib
08.05.2025İkinci Dünya savaşında Pəmbək azərbaycanlılarının iştirakı yeni informasiyalar işığında
07.05.2025Aşıq Ələsgər xalq dilinin ədəbi dilimizə çevrilməsi missiyasının “nidasını qoydu”.
06.05.2025Aşıq Ələsgərin yaradıcılığında qadın obrazlarına elmi baxış...
26.04.2025Qərbi Azərbaycan Araşdırmalar Mərkəzi və Filologiya fakültəsinin birgə təşkilatçılığı ilə “Konstitusiya və Suverenlik İli” çərçivəsində “Qədim yurd yerlərimiz, söykökümüz – Aşıq Ələsgər” adlı tədbir keçirilib.
24.04.2025Ömürlərə bəzək və töhfə verən ömrünüz bərəkətli olsun!
01.04.2025Bakı qırğınları Mart soyqırımının kulminasiya nöqtəsi idi, amma sonu deyildi
31.03.2025Kəlbəcərdə "Novruz" adətləri
19.03.2025Suraxanıda Novruz bayramı təntənəli qeyd olunub
18.03.202517 mart 2025-ci ildə ADA Universiteti və Qərbi Azərbaycan İcmasının Gənclər Şurasının birgə təşkilatçılığı ilə “Qərbi Azərbaycan mövzusu 100 ildə ” adlı dəyirmi masa keçirilib.
17.03.2025FƏDAKAR ELM VƏ İNSANLIQ MÜCƏSSƏMƏSİ
14.03.2025Əhliman Əmiraslanov: Qərbi Azərbaycan məsələsində əsl ədalətin bərpa olunacağına əminik
11.03.2025FİTRİ İSTEDAD SAHİBİ
08.03.2025Azərbaycan Yazıçılar Birliyində “Adım Ələsgərdi…” kitabının təqdimatı olub
07.03.2025XOCALIYA ƏDALƏT!
26.02.2025Balaxanıda bir əsrlik tarixi olan neft quyusuna “ADNSU-100” adı verilib.
20.02.2025