Anadan olduğum Daşbulaq (Kilsəli) kəndinin üzü Kəlbəcər şəhərinə, Qoçdaşa baxırdı, arxası isə “Qarrax”a, Göyçənin yalına söykənmişdi. Kənd adamlarının danışıq dili olduqca canlı, frazeoloji birləşmələrlə, qanadlı söz və ifadələrlə süslənmiş bir dil idi. Bu haqda çox danışmağa lüzum olmadığından yalnız bir epizodu xatırlamaqla kifayətlənirəm.
Mənim orta məktəbdə oxuduğum illərdə ağsaqqallıq məqamında, yaşında olan Əli Babayev (Pəricahanın oğlu Əli) qoruq yerini gəzən Yunus Qaraşoğlunu görür və deyir:
-Ay sədr, gəl bir toyuq öldürüm, oturaq, yeyək, söhbət edək.
Yunus atdan düşür…
Məqsədim bu rəhmətliklərin çay içib, çörək yeməklərini təsvir etmək deyil, Əli babanın işlətdiyi “öldürüm” sözünə diqqət yetirməkdir, bu sözün semantikasına qısaca nəzər salmaqdır. Həmin vaxtlar başqa şəxslərin də dilindən, xüsusən, Məşədi Bayramlı tayfasından olan yaşlı adamlardan da “bir quzu öldürdüm”, “bir erkək öldürdüm” kimi ifadələr eşitmişdim. Onlar “kəsdim” sözü əvəzinə çox vaxt “öldürdüm” sözünü işlədərdilər.
Aradan illər keçdi. Aşıq Ələsgərin şeirlərinə mən bir oxucu kimi yanaşmaqdan daha çox bir tədqiqatçı, təhlilçi kimi diqqət yetirəndə bu sözün məşhur “Öldürür” rədifli qoşmasında da işləndiyini xatırladım.
Heç bilmirəm neyləmişəm, neylərəm,
Xəncər alıb, qara bağrım teylərəm.
Bir canım var, yara qurban eylərəm,
El desin: “Aşıq da qurban öldürür”.
Bu qoşmada, hər şeydən əvvəl, nakam bir aşiqin öz eşqi uğrunda çəkdiyi iztirablardan bəhs olunur. Sevdiyi gözələ qovuşa bilməməyin dərdi aşiqi “pünhan-pünhan öldürür”. Qoşmanın ikinci bəndində epizodik şəkildə müsəlman dünyasının, o cümlədən xalqımızın Qurban bayramına hazırlıq və onun keçirilməsi qaydasından bəhs olunur. Bu gün də işlənən adətə görə, bəlgə, nişan qoyulan qız evinə oğlan evi tərəfdən bəzəkli qoç və digər şirniyyat aparılır, hər iki ailə qurbanı bir yerdə kəsirlər. Bu qurban kəsmə mərasimini həm oğlan, həm də qız evinin qohum-qonşuları da görür, gözaydınlığı verirlər. Aşıq Ələsgər isə sevdiyi “alagöz ceyran”a qurban apara bilmir, hər şeydən, maldan, puldan qiymətli canını sevgilisinə qurban verərək deyir ki, “mənim qurban öldürdüyümü də el-oba bilsin”.
Ana dilimizin incəliklərinə bələd olan və öz şeirləri ilə dilimizin zənginləşməsinə xidmət edən Dədə Ələsgər niyə “kəsir” sözü yerinə “öldürür” sözündən istifadə etmişdir?
Qafiyə, rədif xatirinəmi? Xeyr!
Bu söz yerində, məqamında düzgün işlənmişdirmi? Bəli!
Bəs niyə bu gün “kəsmək” sözünə sinonim kimi “öldürmək” sözündən istifadə olunmur?
Bir neçə kəlmə ilə bu sualı cavablandırmağa çalışaq.
Məlumdur ki, dil canlı orqanizm kimi fəaliyyət göstərir. Dilin fonetik və qrammatik sistemi ilə müqayisədə leksikası, lüğət tərkibi daha çox dəyişikliyə uğrayır, yeniliyə meyilli olur. Zaman keçdikcə müəyyən leksik vahidlər sıradan çıxır, işləkliyini itirir, müəyyən sözlər isə dilə daxil olur və qısa zaman kəsiyində işləklik dairəsini genişləndirir. Dildən çıxan, işləklik keyfiyyətini azaldan, itirən sözlərlə müqayisədə dilə daxil olan, yeni məna çalarları qazanan sözlər daha çox olur.
Azərbaycan dilində söz yaradıcılığının əsas üsulları bunlardır:
Leksik,
Morfoloji,
Sintaktik.
Leksik üsulda sözlərin öz əvvəlki mənasından fərqli məna kəsb etməsi mühüm rol oynayır, çoxmənalılıq və omonimlik formalaşır. Bütün bunlarla bərabər, sözün mənasının daralması prosesi də baş verir. “Öldürmək” sözünün də leksik-semantik mənasının daraldığını həm canlı danışıq dilindən, həm də Aşıq Ələsgərin “Öldürür” rədifli qoşmasından göstərdiyimiz bir bədii nümunə üzərində müşahidə edirik. “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında da “atdan ayğır, dəvədən buğra, qoyundan qoç öldürgil” deyimi məkan və zaman fərqinə baxmayaraq bizim milli kimliyimizi, dilimizi, bədii düşüncə tərzimizi sübut edən mötəbər mənbədir.
Bu kimi dil faktları əsasında biz bir tarixi həqiqəti də bilməliyik ki, bu sözün döğum - yaranma tarixi bizi ibtidai icma dövrünə, tariximizin yığıcılıq və ovçuluq dövrünə aparır. Biz qədimdən qədim, uludan ulu bir etnosun davamçılarıyıq.
Salman Qaralar
Şair, tədqiqatçı.
İslam Ələsgərli – 100
23.06.2025Gürcüstanda azərbaycanlı alimin elmi araşdırmalarından bəhs edən məqalə dərc olunub
20.06.2025Novrəs İmanla Ayrım Əhmədin ikinci deyişməsi
18.06.2025BİR SÖZÜN SEMANTİKASI VƏ YA “AŞIĞIN QURBAN ÖLDÜRMƏSİ”
11.06.2025QAİ - Basarkeçər İcması adından təbrik edir, cansağlığı və yeni uğurlar arzulayırıq.
11.06.2025Naxçıvan Kikboksinq İdman Klubunun açıq birinciliyi keçirilib
04.06.2025“Qərbi Azərbaycan Kuboku” uğrunda II minifutbol çempionatının açılış mərasimi keçirilib
02.06.2025Prezident: "İrəvan qazılığının fəaliyyətinin bərpası tarixi ədalətin təmin olunmasıdır"
26.05.2025Professor Mahirə Hüseynova ermənilərə cavab verdi - FOTO
22.05.2025Ulu Öndərin adı Azərbaycan tarixinə qızıl hərflərlə yazılıb ŞƏRH
10.05.2025ADNSU-da “Heydər Əliyev və Azərbaycanın Suverenlik Yolu” mövzusunda tədbir keçirilib
08.05.2025İkinci Dünya savaşında Pəmbək azərbaycanlılarının iştirakı yeni informasiyalar işığında
07.05.2025Aşıq Ələsgər xalq dilinin ədəbi dilimizə çevrilməsi missiyasının “nidasını qoydu”.
06.05.2025Aşıq Ələsgərin yaradıcılığında qadın obrazlarına elmi baxış...
26.04.2025Qərbi Azərbaycan Araşdırmalar Mərkəzi və Filologiya fakültəsinin birgə təşkilatçılığı ilə “Konstitusiya və Suverenlik İli” çərçivəsində “Qədim yurd yerlərimiz, söykökümüz – Aşıq Ələsgər” adlı tədbir keçirilib.
24.04.2025Ömürlərə bəzək və töhfə verən ömrünüz bərəkətli olsun!
01.04.2025Bakı qırğınları Mart soyqırımının kulminasiya nöqtəsi idi, amma sonu deyildi
31.03.2025Kəlbəcərdə "Novruz" adətləri
19.03.2025Suraxanıda Novruz bayramı təntənəli qeyd olunub
18.03.202517 mart 2025-ci ildə ADA Universiteti və Qərbi Azərbaycan İcmasının Gənclər Şurasının birgə təşkilatçılığı ilə “Qərbi Azərbaycan mövzusu 100 ildə ” adlı dəyirmi masa keçirilib.
17.03.2025FƏDAKAR ELM VƏ İNSANLIQ MÜCƏSSƏMƏSİ
14.03.2025Əhliman Əmiraslanov: Qərbi Azərbaycan məsələsində əsl ədalətin bərpa olunacağına əminik
11.03.2025FİTRİ İSTEDAD SAHİBİ
08.03.2025Azərbaycan Yazıçılar Birliyində “Adım Ələsgərdi…” kitabının təqdimatı olub
07.03.2025XOCALIYA ƏDALƏT!
26.02.2025Balaxanıda bir əsrlik tarixi olan neft quyusuna “ADNSU-100” adı verilib.
20.02.2025“Tariximizin işığında - Qərbi Azərbaycanın izi ilə”
16.02.2025Gənc vətənpərvər Pensilvaniya Universitetində
16.02.2025Şair-publisist Yusif Nəğməkarın “Ələsgər zirvəsi” kitabının təqdimat mərasimi iştirakçılarına!
13.02.2025Sənin görüşünə sürünə-sürünə də olsa gələrəm, Göyçəm
12.02.2025Paşinyan unudur ki...
11.02.2025ATALARIN YOLU OĞULLARIN YOLUDUR
10.02.2025...yazmasam, gələcəyimizin işığını sönməyə qoymayacaq gənclik məni bağışlamaz.
06.02.2025Gənclər Günü münasibətilə “Qərbi Azərbaycana qayıdış” mövzusunda tədbir təşkil edilib
01.02.2025MƏŞƏDİ QASIMIN ŞƏHİD NƏTİCƏSİ
01.02.2025GÖYÇƏ MAHALI, BASARKEÇƏR RAYONU BALA MƏZRƏ KƏNDİNİN QISA TARİXİ
30.01.2025BÖYÜK NƏRİMANLILAR SİLSİLƏSİNDƏN - ŞAHMALI QASIM OĞLU QURBANOV
28.01.2025Şirazi İbrahimov Basarkeçər gəncləri tərəfindən “GƏNCLƏRİN DOSTU” adına layiq görüldü.
27.01.2025Mükafat qalibi: "Daha çox gənci elmi fəaliyyətə cəlb edəcəyik"
26.01.2025Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev Şəhidlər xiyabanında 20 Yanvar şəhidlərinin əziz xatirəsini yad edib.
20.01.2025Aşıq Nəcəfin övladları necə qətlə yetirildi?
19.01.2025Qərbi Azərbaycan gənclərinin birliyi tarixi torpaqlarımıza qayıdışın gələcəyinə atılan güclü təməldir
17.01.2025Gümrü avtovağzalı, siyasi büro və 35 qəpiklik daraq - Hikmət Babaoğlu yazır
16.01.2025GÜCLÜ DÖVLƏT
11.01.2025Qərbi azərbaycanlıların doğma yurdlarına qayıtması dayanaqlı sülhün təminatıdır
11.01.2025AŞIQ ƏLƏSGƏR FENOMENİNƏ YENİ POETİK BAXIŞ
11.01.2025
"Yeni dünya düzəninin formalaşmasına Azərbaycanın öz strateji baxışı var"- MÜSAHİBƏ
Ter-Petrosyanın açıq etirafları məhkəmə araşdırması üçün təkzibolunmaz faktlardır ŞƏRH
08.01.2025Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin Qərbi Azərbaycana Qayıdış üzrə Təşəbbüs Qrupunun Bəyanatı
08.01.2025Qərbi Azərbaycan İcması Prezident İlham Əliyevin Qərbi azərbaycanlılarla bağlı fikirlərinə dair bəyanat yayıb
08.01.2025